NVIDIA PhysX – co to jest? Silnik fizyki od NVIDIA
Spis treści:
Słyszałeś o NVIDIA PhysX? Jeśli nie, to możesz nadrobić zaległości. Z nami dowiesz się, za co odpowiada w grach komputerowych i grach wideo. Przedstawiamy przydatną dawkę informacji z listą gier.
Polecone karty graficzne
NVIDIA PhysX – co to jest? Gdzie jest używane?
PhysX jest określany mianem silnika fizyki. Jest to zestaw narzędzi programistycznych, za pomocą których możliwe jest uzyskiwanie efektów specjalnych w grach komputerowych i grach wideo. Efekty specjalne, które obserwujemy w grach w wierny sposób odwzorowują prawa fizyki. Na przykład, budynki rozpadają się w sposób bardzo podobny, jak w świecie realnym. Wiernie odwzorowywane efekty specjalne są napędzane przez silnik fizyki, czyli PhysX, który odpowiada za urealnienie efektów.
Silnik PhsyX nadaje obiektom własności fizyczne, takie jak masa, prędkość, położenie i przyspieszenie. Poza nadawaniem tych własności, definiuje, w jaki sposób będą oddziaływać na siebie i na otoczenie.
NVIDIA PhsyX jest oprogramowaniem open source, co oznacza, że kod źródłowy jest dostępny dla wszystkich. Programiści gier już nie muszą tworzyć kodu źródłowego od podstaw. Jest to dla nich bardzo duże ułatwienie. Poza tym, ten kod wykorzystywany jest w różnych dziedzinach.
Technologia PhysX wykorzystywana jest we wspomnianych grach komputerowych i grach wideo oraz w sztucznej inteligencji, kinematografii, robotyce czy pojazdach autonomicznych.
Pierwszym producentem PhysX była firma Ageia, która została przejęta przez firmę NVIDIA, czyli czołowego producenta kart graficznych. NVIDIA przejęła silnik i dodała go do kart graficznych GeForce. Obliczenia związane z efektami fizycznymi zostały przerzucone na NVIDIA GPU.
Silniki fizyki podobne do NVIDIA PhysX
Wśród silników podobnych do PhysX można wymienić:
- Bullet Physics
- Digital Mocecular 2
- Havok
- Open Physics Initiative
Lista gier wykorzystujących NVIDIA PhysX
NVIDIA PhysX jest to system wykorzystywany w wiodących grach na PC i konsole. Oprogramowanie jest obsługiwane przez konsole PlayStation, Microsoft oraz komputery PC. Z włączoną opcją PhysX gry nabierają realnych efektów. Podsumowując, silnik PhysX SDK jest dostępny na:
- PC – dla systemu Microsoft Windows, macOS i Linux
- Konsol – Nintendo Wii, PlayStation 3, PlayStation 4, Microsoft Xbox One i Xbox 360
Lista gier wykorzystujących silnik PhysX:
- Alice: Madness Returns
- Arcania
- Assassin’s Creed IV: Black Flag
- Assassin’s Creed: Rogue
- Assassin’s Creed: Syndicate
- Assassin’s Creed: Unity
- Batman: Arkham Asylum
- Batman: Arkham City
- Batman: Arkham Knight
- Batman: Arkham Origins
- Borderlands 2
- Borderlands: The Pre-Sequel!
- Chivalry: Medieval Warfare
- Cryostasis: Arktyczny sen
- Dark Sector
- Mafia II
- Metro 2033 i Last Light
- Mirror’s Edge
- Risen
- Risen 2: Mroczne wody
- Risen 3: Władcy tytanów
- Sacred 2: Fallen Angel
- Sacred 2: Władca Smoków
- Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter
- Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter 2
- Unreal Tournament III
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
Jeżeli podczas grania w grę, zauważymy, że efekt nie jest zadowalający, to prawdopodobnie jest w tej chwili używany słabszy układ graficzny, czyli zintegrowany układ graficzny, a nie dedykowana karta graficzna. W takim przypadku należy przełączyć się na odpowiednią kartę.
Jeśli posiadasz kartę graficzną AMD i zaktualizowane sterowniki AMD Radeon Software, a mimo to po zainstalowaniu gry z silnikiem PhysX wyskakuje błąd, to znaczy, że nie masz zainstalowanego aktualnego systemu software PhysX. Jeśli chcesz, aby gra działała zainstaluj sterowniki.
NVIDIA PhysX System Software to zestaw bibliotek, które są niezbędne do uzyskania efektów specjalnych w grach opartych na silniku PhysX. Jeśli zastanawiasz się jak ustawić NVIDIA PhysX, to możesz to zrobić w panelu sterowania NVIDIA. W panelu ustaw odpowiednią konfigurację efektów PhysX.
Znajdziesz w Morele
Komputery gamingowe - Monitory gamingowe - Dyski SSD - Płyty główne - Pamięci RAM
Komentarze (0)